قدرشناسی

خرّم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد…

قدرشناسی…

واژه ای که همواره به عنوان یکی از خصلت های خوب انسان از آن یاد شده است.

با این مقدمه کوتاه بر آن شدیم تا از کسانی که با روحیه خدمت آن هم خدمت به مردم از شهرها و استان های دیگر به شهرمان آمدند ، زندگی شان را وقف مردم شریف فارسان کردند ، نامشان را بعد از اینکه سال هاست در قلب همشهریانمان ثبت شده ، در این سطرها هم به ثبت رسانیم. شاید به این بهانه یادی کرده باشیم از زحماتشان و با قدرشناسی طلب بخشش کنیم برای ایشان هر جا که هستند یا خدای نکرده اگر نیستند.

  1. ۱٫سید احمد اصفهانی :

هنوز هستند ریش سفیدانی که وقتی درباره سید احمد اصفهانی از آنها سوال می کنیم ناخودآگاه لبخندی میزنند و از نگاهشان هم می شود فهمید می خواهند از بزرگی بگویند که بر گردن مردم این شهر حق زیادی داشته و دارد.

سید احمد بین سال های ۱۳۱۰ تا ۱۳۳۰ به مدت حدوداً ۱۵ سال در شهر فارسان زندگی می کرد و با تهیه ی داروهای گیاهی و ضماد دست ساز به درمان مردم می پرداخت. وی اولین طبیب تجربی بود که به فارسان آمد. سید احمد اصفهانی دو پسر داشت که هرچه تلاش کردیم نام و نشانی از وضعیت کنونی شان پیدا نکردیم. سید احمد در منطقه “جوباره” اصفهان زندگی می کرده و هم اکنون رخت از جهان بربسته که برایشان غفران و رحمت الهی آرزومندیم.

  1. ۲٫حاج میرزاعلی شیرازی اصفهانی :

وی متولد ۱۳۰۰ هجری شمسی می باشد. در سن ۲۲ سالگی به فارسان آمد. خودش می گوید زمانی که به فارسان آمدم سید احمد اصفهانی فارسان بود و به مردم خدمت می کرد. حاج میرزا علی در فارسان داروخانه داشت و در کارهای پزشکی ، عمرانی و آموزشی به مردم خدمت کرد. بارزترین خصوصیت وی آموزش قرآن و تلاش در جهت تربیت معلمان و مربیان قرآنی در شهر فارسان بود به نحوی که بسیاری جلسات قرآنی امروز و مربیان با سابقه ای که در حیطه آموزش قرآن کریم هم اکنون مشغول به کارند مرهون و دست پرورده ی حاج میرزاعلی شیرازی اند.

جالب است بدانیم در سال های ابتدایی حضورشان در فارسان ، برای روشنایی جلسات قرآن شبانه از فانوس گازسوزی که با خود به فارسان آورده بودند استفاده می کردند که تقریباً همه مردم برای بار اول چنین وسیله ای را می دیدند و هنوز به عنوان خاطره از آن یاد می کنند.

ایشان تا سال ۱۳۸۰ در فارسان زندگی می کردند و هم اینک دوران بازنشستگی خود را در اصفهان سپری کرده با بسیاری دوستان و شاگردهای قدیمی خود در فارسان در ارتباطند.

  1. ۳٫دکتر سید محمدمسعود مرندی اصفهانی :

ایشان نیز از سال ۱۳۸۰ به بعد باعنوان متخصص داخلی در فارسان شروع به کار کردند و خصوصیت زبانزدشان مردمداری ، روحیه گذشت ایثار و انفاق ایشان بوده و هست.

دکتر مرندی تا سال ۱۳۹۰ مهمان شهر ما بودند و در حال حاضر ریاست یکی از بیمارستان های اصفهان را برعهده دارند. ضمن اینکه کماکان ارتباط خود را با فارسان و فارسانی ها قطع ننموده اند.

برخی از عمده ترین خدمت های دکتر مرندی در منطقه عبارتند از :

۱٫  تأسیس مؤسسه خیریه حضرت زهرا (س)

۲٫ احداث کلینیک پزشکی شهرستان فارسان با مساعدت خانواده شهید سعید یداللهی

۳٫  کمک در جهت راه اندازی مرکز حمایت از بیماران کلیوی

۴٫  رسیدگی به وضعیت بیماران و خانواده های مستمند در سطح شهرستان و منطقه

۵٫  حافظ قرآن کریم ، حضور در جلسات مذهبی ادعیه و مناسبت ها

  1. ۴٫دکتر شریعت صدیقین اصفهانی :

دکتر صدیقین نیز از افرادی است که ضمن خدمت زیاد به اهالی منطقه و بخصوص فارسان ، کماکان خیرش به اهالی شهرستان می رسد و دعای خیر مردم نیز بدرقه ی راه اوست.

ایشان در سال ۱۳۱۸ در اصفهان متولد و پس از وصلت با خانواده مالکی فارسانی منشاء خیر در این منطقه شدند.

دکتر شریعت صدیقین متخصص گوش ، حلق و بینی هم اکنون ساکن اصفهانند و در مطب شخصی خود اقدام به ویزیت رایگان بسیاری از بیماران نموده ، به یاد همسر مرحومه اش بانو سیمین دخت مالکی فارسانی که خود معلمی دلسوز و زحمتکش بود چند مدرسه در شهر فارسان و همچنین یک مرکز فوریت های پزشکی به نام آنمرحومه احداث نموده اند.

برای همسر ایشان طلب مغفرت و برای خود ایشان سلامتی و موفقیت روزافزون از درگاه خداوند متعال آرزومندیم.

نام نیکو گر بمانَد زآدمی                                  بِه کزو مانَد سرای زرنگار

کد خبر: 2287 جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸